
05.10.2025
Smary do masztów wózków widłowych. Jak dobrać właściwe ?
Jakim smarem smarować maszty wózków widłowych? Obecnie wózki widłowe są kluczowym wyposażeniem w magazynach i centrach logistycznych. Ich nabycie to istotna inwestycja, a ich efektywność i bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od ich prawidłowego funkcjonowania. Dlatego ważne jest, aby odpowiednio dbać o wózek widłowy, zwłaszcza o jego maszty, które są odpowiedzialne za podnoszenie ładunków na duże wysokości. Smarowanie masztów wózków widłowych ma ogromne znaczenie, w niniejszym artykule przedstawimy, na co należy zwrócić uwagę przy wyborze właściwego smaru i jaki typ smaru jest najlepszy.
Wózki widłowe, podobnie jak inne maszyny, potrzebują systematycznej opieki. Im bardziej intensywnie się je eksploatuje, tym bardziej istotna staje się weryfikacja, czy wszystkie komponenty działają właściwie: smarowanie, dostosowywanie oraz wykonywanie różnych analogicznych zadań. Wydawać by się mogło, że czynności takie jak smarowanie kółek czy łańcuchów masztu, które zapewniają ich sprawne działanie, są mało istotne — w rzeczywistości jednak znacznie przedłużają żywotność wózka i minimalizują ryzyko awarii. Równie ważne są regularne inspekcje wózka widłowego przeprowadzane przez fachowców zatwierdzonych przez Urząd Dozoru Technicznego. Ich przeprowadzenie jest obowiązkowe, ale także stwarza szansę na wczesne zauważenie nawet niewielkich uszkodzeń. Ma to wpływ na obniżenie kosztów oraz czasu potrzebnego na naprawy.
Jak często należy smarować?
Codziennie, co tydzień, co miesiąc, oczywiście…. wszystko to zależy od środowiska, w którym znajduje się wózek widłowy. Wózek widłowy, który jeździ na zewnątrz lub w zapylonych pomieszczeniach, będzie wymagał częstszego smarowania niż wózek widłowy używany w czystym magazynie.
Jak rozpoznać dobry środek smarny?
Uwaga: środek smarny nie jest smarem. Środek smarny ma konsystencję płynną; jeśli jego konsystencja jest stałą, mówimy o smarze.
Zawsze stosuj środek smarny odpowiedni do Twojego łańcucha. Najlepiej sprawdza się smar w sprayu. W tej postaci środek smarny dostaje się pomiędzy ogniwa i sworznie, co zapobiega korozji.
Jak smarować łańcuch?
Czyszczenie
Aby zadbać o łańcuch, wystarczy zastosować spray, aby usunąć brud z jego ogniw. Piasek, kurz oraz inne zanieczyszczenia, które przylegają do łańcucha, mają działanie ścierające, co znacznie skraca jego trwałość. Do czyszczenia należy używać tylko produktów na bazie parafiny, jak na przykład ropa naftowa lub benzyna. Nigdy nie używaj do czyszczenia łańcuchów myjki ciśnieniowej, sprężonego powietrza ani chemikaliów.
Smarowanie
Podczas smarowania łańcuch nie powinien być naciągnięty. Zawsze nanos środek smarny na wewnętrzną stronę ogniw łańcucha, a nie na ich boki, ponieważ w przeciwnym razie ogniwa nie będą odpowiednio nasmarowane. Smarując wnętrze ogniw, środek smarny będzie się dłużej utrzymywał. Upewnij się, że łańcuch jest dobrze nasmarowany we wszystkich miejscach, gdzie styka się z rolką prowadzącą.
Lista przykładowych rodzajów smarów
- Ceramiczny — bezmetalowy smar ceramiczny o doskonałej przyczepności. Służy do pokrywania części podatnych na duże obciążenia i narażonych na bardzo wysokie temperatury. Odporny na temperaturę do 1200°C. Wyposażony w specjalną dyszę do aplikacji w trudno dostępnych miejscach.
- Teflonowy — jest smarem ogólnego przeznaczenia o doskonałej stabilności mechanicznej i termicznej do powlekania części mechanicznych wykonanych z metali i tworzyw sztucznych. Posiada bardzo niski współczynnik tarcia, drobną strukturę (wielkość cząstek około 5 mikronów), doskonałą przyczepność. Jest wodoodporny, odporny na warunki atmosferyczne oraz słabe kwasy i zasady, ma neutralne pH. Zapobiega zacieraniu się i sklejaniu, jest odporny na temperatury od -30°C do +160°C.
- Silikonowy — do smarowania i ochrony części z tworzyw sztucznych i gumy. Jest wodoodporny, ma neutralne pH, jest odporny na warunki atmosferyczne oraz słabe kwasy i zasady. Zapobiega zamarzaniu i wysychaniu elementów gumowych oraz piszczeniu elementów plastikowych. Posiada doskonałą stabilność mechaniczną i termiczną. Jego zakres temperatur wynosi od – 50°C do + 200°C.
- Uniwersalny — olej do smarowania, ochrony i czyszczenia części metalowych i plastikowych. Ma dobre właściwości penetrujące i czyszczące. Usuwa wilgoć, oleje, tłuszcze, woski, środki konserwujące i smołę, pozostawiając po czyszczeniu warstwę ochronną. Zapobiega rdzewieniu.
- Z wysoką zawartością miedzi — aby zapobiec zużyciu i zatarciu połączeń śrubowych narażonych na działanie ekstremalnie wysokich temperatur. Smar miedziany ma wysoką stabilność termiczną i ochronę przed korozją. Wytrzymuje temperatury od – 40°C do + 1100°C.